Gerillamarknadsföring – kampanjstart

Gerilla-kampanj
Gerilla-kampanj

ÖVER HELA LANDET sprids små budskap. Sanna och riktiga uttalanden från riktiga människor. Du kanske har sett dom på elskåp, elstolpar, på krogen. Avsändaren är ännu hemlig och budskapet ännu aningens grumligt. Kom tillbaka hit snart så får du veta vad det gäller!

Folk gör som de tror att andra gör.

Det är grunden i det kommunikativa budskap som vi jobbar med. Budskap format som citat skall visa varför kondom och säkrare sex strategier används. I rapporten ”In Sex We Trust” (NMA) identifieras fem punkter som motiverar till att använda kondom,

  • rädslan att få hiv
  • kondom tar bort oro
  • det känns bra att följa principer
  • kondom visar respekt och omtanke
  • kondom ökar frihet till att ha sex

I detta är det viktigt att komma ihåg att rapporten innehåller endast personer som har antagit att de inte bär på hiv och därför reflekterat om kondom för att inte få hiv. Kondom kan också motiveras av att inte ge hiv till någon annan. Det är också viktigt att den första punkten, rädslan att få hiv, inte ges utrymme för att öka stigmatiseringen av personer som lever med hiv idag och får under inga omständigheter utformas i skrämselpropaganda.