Logotypen
En lång och utförlig kreativ process ledde fram till en logotyp som kontrasterar mot modevärldens hårda yta. En human, handskriven typografi. Inspirerad av modellernas typiska gångstil på catwalken. Höga benlyft och en viss följsam men stampande bestämd gång.
Färgsättning
En överväldigande stor andel av dagens mode gäller främst kvinnor. CatwalkOnes främsta kundkrets är modemagazin världen över och bildredaktörerna är även de ofta kvinnor. Därför valdes en färgskala som kan anses ”kvinnlig” men som även kan spela mot den fantastiska flora av färger som kläderna på fotografierna visar.
Logo
Logotypen är framställd med en hantering av typsnittet Almond Script av Alejandro Paul hos Veer .
Designprocessen
Redan i det inledande skedet med handritade skisser lutade det åt en handritad, driven stil. Men även många försök gjordes med mer klassisk typografiska logotyper och att inkorporera en figur. Under processen bestämdes det att rubriktypsnittet skulle vara Gotham av Tobias Frere-Jones. En artig, stark och modern amerikansk sans serif.