Uppdraget är att informera allmänheten om hur man skyddar sig mot HIV och andra relaterade sjukdomar. Representanter är aktiva vid evenemang, ute på stan och nere på stranden, landet över. På så sätt kan de prata, informera och dela ut tusentals kondomer och informationsbroschyrer.
Gedeon Design står för design och utförande för Colour of Love-kampanjen och producerar årligen nytt material.
BAKGRUND
Colour of Love är en säkrare sex-kampanj som drivs av RFSL, RFSU och RFSL Ungdom. Det snackas om sex, säkrare sex och kondomanvändning med ungdomar, unga vuxna och män som har sex med män på festivaler, Pride, klubbar, stränder och andra ställen som målgruppen finns. De nationella kampanjerna är äger rum på större events såsom musikfestivaler och på ställen som annars inte skulle haft någon Colour of Love-kampanj. Dessa kampanjer arrangeras av Colour of Love nationellt och utbildade informatörer från hela landet kan delta. De nationella kampanjerna är ett roligt sätt att träffa andra aktiva från olika föreningar och delar av landet. Colour of Love finansieras centralt av Socialstyrelsen som också varit med och lagt upp programmet. Kampanjen besöker bland annat Göteborg, Hässleholm, Borlänge, Hultsfred, Visby, Piteå, Stockholm och Umeå. Flera landsting har dessutom bjudit in Colour of Love att informera lokalt under sommrarna.
HUR JOBBAR COLOUR OF LOVE?
Colour of Love jobbar genomgående med samtalsbaserade metoder, vi vill prata med människor om saker som har med sex och säkrare sex att göra. Man startar samtal om kondomanvändning, egna strategier för säkrare sex, fakta kring sexualitet och information och tankar kring testning. Alla som träffar en informatör får ett kit med kondom, glidmedel och en informationsbroschyr, men det är inte huvudfokus för kampanjen. Målet är att ge människor möjlighet att själva ska få verktyg att välja säkrare sex.
Informatörer ute i fält
Hela förra året arbetades det intensivt med att vidareutveckla Colour of love och det togs fram flera nya metoder som bland annat Hej Slemhinna!, Lisa och Hjälp Kim! och nya varianter på faktaövningen Sant eller falskt. De är tänkta att underlätta för att starta fler samtal om sex och egna val och fjolårets tester visade att blev mer sexsnack tack vare metoderna. I år blir det åter en rikstäckande kampanj i full skala.
– Vi hoppas att de nya metoderna kommer att leda till bra samtal och få fler att reflektera över både njutning, attityder och sitt eget beteende, säger Mikael Jonsson, en av projektledarna för Colour of Love.
– Kampanjen har utvecklats så mycket under åren som gått. Vi kommer att utbilda 190 informatörer runt om i landet och alla ser fram emot att få börja gå ut och använda de nya metoderna, fortsätter Mikael Jonsson.
IDÉ OCH DESIGN
Genom att ta med regnbågsfärgerna, skapades en relation till RFSUs historia och RFSL’s traditionella färger. För att kunna använda logon i olika miljöer och på färgbegränsade trycksaker, skapades en serie logotyper. RFSLs regnbågsfärger passar utmärkt till att basera kampanjen på. Den grafiska profilen byggdes på ett mönster bestående av diverse symboler. Roligt, trevligt och lite charmigt ”chockerande” i detaljerna samtidigt. Love, Peace and Understanding!
En del av hela trycksakskollektionen
PRIDE PARK – TEMPLE OF LOVE
Som final på kampanjen deltar Colour of Love i Stockholms Pride festival. Som del av RFSLs tältby är Temple of Love tältet något speciellt. Här gäller det att få in information ocm kampanjen, mötesplatser för besökare och snabbtest för hiv. Temple of Love har en egen kampanj. Liksom planeringen för hela RFSLs etablering i Pride Park planeras inredning och layout av tältet och visualiseras i 3D. Ett bra sätt att komma in och nära en byggnad som inte står färdig. Det är viktigt att vara väl förberedd då det färdiga resultatet sedan är så beroende av ekonomiska- tekniska- och lokala begränsningar.