Livet är inte en schlager

NÄR MAN PLÖTSLIGT upptäcker att allt i ens liv inte är rosa längre, man vaknar upp och känner att nu har det gått för långt. Många lever med hot, våld och kränkningar varje dag och behöver hjälp. Tunnelbanekampanjen ”Om livet inte är en schlager längre” riktar sig till den utsatte som skulle behöva hjälp av RFSL’s Brottsofferjour. Kund RFSL.

Det är en stor ära att kampanjen gick igen även 2010. Genomslaget på annonseringen var mycket stort vilket är väldigt roligt.

RFSL_Schlager_T-Bana.jpg
Tunnelbanan Odenplan

Bakgrund

Tyvärr finns det vissa relationer som kan utvecklas mot en farlig riktning. Hot och våld förekommer dessvärre och kan vara en företeelse som växer in i ett förhållande och man kan efter lång tid tro att det är en del av vardagen.Vi hoppas att den här kampanjen kan ge en tankeställare och att man kommer på att man vill förändra sin situation. En väg ur problemen kan vara att man tar stöd av Brottsofferjouren.

Målgrupp och spridning

Kampanjen kördes i tunnelbanan och på busslinjerna runt om i Stockholm under Pride festivalveckorna, sommaren 2009. Målet är att nå den utsatta målgruppen på väg till eller från de diverse Pride evenemangen. Genom ett snabbt, enkelt och kommunikativt formspråk är det få som ungått den här kampanjen.

Formspråk

Världen kan kännas rosa och härlig i början av en relation. Men genom att svärta ner den rosa miljön och att använda en bruten, med antydan till farlig typografi, uppnås ett tonläge som stämmer med en utsatt persons sinnestämning.

RFSL-Shlager_EK.jpg
BOJ_Schalger_Tablettask.jpg
Fönsterskylt i tunnelbana och buss och ”Bit Ifrån” tablettaskar
 
Banner 250x120p